Delen , , Google Plus , Pinterest ,

Afdruk

Geplaatst in:

Uitslag parkeerenquête Brabantpark

Je auto vlakbij je huis parkeren is niet voor iedereen vanzelfsprekend. In Brabantpark komen bijvoorbeeld veel studenten met de auto naar school. Ook medewerkers van allerlei bedrijven en centrumbezoekers parkeren hun auto het liefst onbetaald en zoeken een plekje buiten het betaald parkeren-gebied. Het gevolg is dat Brabantpark bomvol auto’s staat en eigen bewoners vaak hun auto moeizaam kwijt kunnen.
De gemeente heeft een enquête gehouden onder de inwoners van Brabantpark om te polsen of zij gereguleerd parkeren ingevoerd willen zien als mogelijke oplossing van het parkeerprobleem.
De uitslag van de enquête is inmiddels bekend: het merendeel van de bewoners wil dit niet.
 
Drie deelgebieden
Voor het onderzoek werd Brabantpark opgedeeld in drie gebieden:
A: Bastionstraat, Hospitaalpad, Loopschansstraat, Maria Cherubinastraat, Rietsemalaan, St. Ignatiusstraat (oneven nummers 1 t/m 65 en nummer 6), Teteringenstraat, Tuinbouwlaan, Wilhelminasingel 34 t/m 64b.
62% van de bewoners heeft de enquête ingevuld. Tweederde hiervan geeft aan geen vergunningenstelsel te willen.
 
In deelgebied B: Agaatstraat, Aquamarijnhof, Barnsteenstraat, Beverweg( even nummers t/m 80), Diamantstraat, Hooghout, Jadestraat, Koraalstraat, Mgr. Leijtenstraat, Robijnstraat, Smaragdstraat, Topaasstraat en Turkooishof heeft 63% van de bewoners het parkeeronderzoek ingevuld. Hier zei maar liefst 82%  nee tegen betaald parkeren.
 
 
 
Deelgebied C bestaat uit Antiloopstraat, Beverweg (oneven nummers 3 t/m 5C), Bisonstraat, St. Ignatiusstraat (oneven nummers 71 t/m 137C), Wisentstraat. Hier heeft slechts 47% van de mensen gereageerd. Dit percentage is te laag voor een representatief onderzoek. Ook hier zei het merendeel echter nee (74%)  tegen gereguleerd parkeren.
 
Nee tegen vergunningenstelsel
Wat uit de enquête en reacties is op te maken is dat men veelal nee zegt tegen een vergunningenstelsel omdat men er niet voor wil betalen. Avans wordt als grote veroorzaker gezien van de parkeerproblematiek met de vele studenten die met de auto naar school komen. Een veelgehoorde reactie: “Avans moet het probleem oplossen of ervoor betalen. Dat moet niet op de wijkbewoners afgewenteld worden.” Of men is van mening dat het invoeren van een vergunningenstelsel het probleem niet zal oplossen. Ook ervaart niet iedereen evenveel parkeerdruk. Waarom betalen voor iets dat je niet nodig hebt?
In de verschillende deelgebieden wordt parkeerdruk wel anders ervaren en zijn er ook verschillen in cijfers te zien van mensen die niet willen betalen voor een vergunning.
Op www.Breda.nl is het volledige onderzoek te vinden onder “Parkeeronderzoek Brabantpark.”
 
Oplossingen
Er zijn diverse ideeën aangedragen om de parkeerproblematiek op te lossen. We noemen er een paar: een blauwe zone met gratis ontheffing voor bewoners, de “veroorzaker” laten betalen voor het parkeerprobleem en niet de slachtoffers (=bewoners), openbaar vervoer verbeteren, een transferium aanleggen aan de rand van Breda en van daaruit met bus verder, bewoners parkeervakken met kenteken geven, een parkeergarage bouwen voor studenten en medewerkers samen met instellingen en bedrijven uit de buurt, het parkeerterrein van Avans ook openstellen voor studenten, het braakliggende voormalige JEKA-terrein gebruiken als parkeerplaats, ook al is het maar tijdelijk.
 
Hoe nu verder?
Voorlopig verandert er dus niks aan de situatie in Brabantpark. De komende vijf jaar zal de gemeente geen parkeeronderzoek meer doen, tenzij er een nieuwe ontwikkeling of functie ontstaat die veel parkeren oplevert. Ook kan de gemeente een nieuw onderzoek starten als minimaal 40% van de inwoners van Brabantpark aangeeft dit te willen.