Akke Sins, een lang leven toegewijd aan de kunst

Akke Sins was één van de eerste studenten die een opleiding volgde op de kunstacademie St. Joost in Breda. Ook was ze betrokken bij de opstart van de Beeldenaar, de voorloper van de Nieuwe Veste. Haar leven is voor de kunst. Hoe ze hierop terugkijkt, vertelt ze in onderstaand interview.

Het begin

In het Friese Wonseradeel werd 96 jaar geleden Akke Sins geboren. Door het werk van haar vader verhuisde het gezin naar Heusdenhout, waar Akke nog altijd in hetzelfde huis woont. Ze herinnert zich dat tijdens de Tweede Wereldoorlog het huis van de buren werd gebombardeerd: “Toen hebben we tijdelijk ondergedoken gezeten in de kelder van de Helena Hoeve. Die stond waar nu de Albert Heijn Bisschopshoeve staat.”

Keuze voor de kunst

Ze vertelt: “Ik tekende alles bij elkaar, als kind al. Automatisch groeide mijn interesse voor de kunst. In die tijd was het niet vanzelfsprekend dat je naar de kunstacademie ging. Met zo’n opleiding verdiende je geen geld, werd er gedacht.” Haar ouders waren dus terughoudend, maar Akke zette door. Ze begon net na de oorlog met de Leergangen in Tilburg en reisde met de trein. “Soms zaten er geen ramen in de trein, soms was het vervoer zelfs met veewagons,” herinnert ze zich. Toen de kunstacademie in Breda opende, stapte ze over. “Het was een oude loods op het Stadserf.”

De volgende stap: Maastricht

Na haar opleiding in Breda wilde Akke een vervolgstap maken. Ze koos voor de kunstacademie in Maastricht, Jan van Eyck. Tot 1995 stond aan de Teteringsedijk de Driesprongkerk. Op verzoek van de toenmalige pastoor had Akke al een ontwerp gemaakt voor een glas-in-loodraam in de kerk. Dat werd door het kerkbestuur goedgekeurd. Met deze opdracht op zak en de pastoor als medereiziger (die haar zou helpen met de praktische zaken) vertrok ze naar Maastricht voor een toelatingsgesprek. “In één dag was alles rond,” zegt ze. “Ik werd toegelaten en vond, dankzij de pastoor, een kamer. Zo kon mijn leven in Maastricht beginnen.”

Succes en erkenning

Akke had succes in haar studie. Ze specialiseerde zich in grafisch werk bij docent Huub Levigne. Na twee jaar vond Levigne haar werk goed genoeg om af te studeren. In 1957 studeerde ze cum laude af en won de prijs van de stad Maastricht voor haar examenwerk. “Dan ben je geen prullenmand,” grapt ze. Later won ze een medaille Internationaal Ex-Libris, een congres in Parijs en een reisbeurs naar Rome. Het kunstenaarschap heeft haar veel gebracht: “Vrijheid, een leven zoals ik het wilde,” zegt ze. Haar kunst omringt haar nog altijd en ze is haar ouders dankbaar dat ze deze kans heeft gekregen.

Een veelzijdig kunstenaar

Akke maakte niet alleen vrij werk, maar ook werk in opdracht: gelegenheidsgrafiek, geboorteaankondigingen, ex librissen, postzegels, vignetten. En dus de glas-in-loodramen voor de Driesprongkerk. Ook voor haar eigen huis heeft ze een prachtig glas-in-loodraam gemaakt. Haar landschappen en stadsgezichten laten haar fascinatie voor ritmes, vlakken en lijnen zien. Vooral in Belgische steden vindt ze inspiratie. “Het moet niet te netjes zijn, niet alles moet kloppen,” vindt ze. Haar fotoboeken illustreren deze voorkeur. Zelf staat ze er nauwelijks op : “Het gaat niet om mij. Ze moeten naar mijn werk kijken,” is haar commentaar.

Denk aan de kunstenaars

Haar enthousiasme voor de kunst wilde Akke graag delen. In 1965 was ze betrokken bij de oprichting van Stichting de Beeldenaar, de voorloper van de Nieuwe Veste. “Het was heerlijk om met mensen te werken die geïnteresseerd waren en die het fijn vonden om van mij te leren,” vertelt ze. “In die tijd was er veel mogelijk op cultureel gebied. Ik maak me zorgen over de huidige bezuinigingen. Open Atelier, Kunstuitleen, maar ook het Cultureel Centrum de Beyerd zoals het vroeger was, voor kunstenaars uit Breda en omgeving. Het is allemaal weg. Ik roep op toch vooral ook aan de kunstenaars te blijven denken, in deze wijk, in Breda, overal. Hou ze in ere!”

 

Foto 1  : Akke Sins met de honden
Foto 2  : Akke Sins en Marlies Jansen aan het werk
Foto 3  : Aan het werk
Foto 4  : Ets uit 1956
Foto 5  : Zelf ontworpen glas in loodraam in het huis van Akke Sins
Foto 6  : Kleurenlino Titel stad VI DIEST 1971
Foto 7  : Houtsnede uit 1968
Foto 8  : Een linodruk
Foto 9  : Exlibris Andre Mons
Foto 10: Prijs der stad Maastricht
Foto 11: Krantenartikelen
Foto 12: Linosnede uit 1974
Foto 13: Zomerzegel uit 1958
Foto 14: Driesprongkerk in Breda (foto van BHIC, Collectie Provincie Noord-Brabant)

 

Editie 121 - sept 2025 - geschreven door: Marlies de Jongh